There was an error in this gadget

Thursday, July 21, 2011

Happy Birthday Dja..

Happy Birthday Dja.. May all ur wish come true.. Congratulations on your first class last CGPA result!. I am proud of you..

Happy for you..
Seza :)

Pot Luck

Apa itu Pot Luck?

Menurut kefahaman aku, Pot Luck ialah sebuah bekas makanan yang berisi makanan tidak kira sama ada makanan berat atau ringan seperti kuih-muih, buah-buahan, keropok dan sebagainya dibawa ke tempat kerja dan dinikmati bersama rakan-rakan kerja yang lain. Dalam masa yang sama rakan-rakan kerja juga mestilah membawa makanan mereka sendiri.


Inilah makanan yang kami bawa.. bulatan warna merah tu aku bawa.. Hehehh..

Hahh... itulah yang kami buat semalam.. 12 hari lagi akan tiba kedatangan bulan Ramadhan Al-Mubarak yang sangat mulia.. Bulan yang dinanti-nantikan oleh aku..!! Dua tahun aku dapat puasa penuh tanpa kedatangan "peot". Hehheee.. tett..

Ok, berbalik pada cerita semalam. Idea Pot Luck ini di utarakan oleh Puan Jamilah Jabar a.k.a Jem. Setelah memikirkan hari yang sesuai untuk membuat Pot Luck, hari Rabu lah hari bertuah tersebut. Ya, hari yang bertuah ialah Rabu. Sebab hari Khamis dan Jumaat si Sakila ni tak ada. Ada apa pun aku kurang pasti. Minggu depan pula, kami 7 orang ni tak der pulak kat office. Ada tugasan luar.. Kat Mersing plak tu.. Sunyi lah nanti area work station kami.

Kami kumpulkan kesemua makanan yang dibawa ke sebuah bilik yang kami jadikan sebagai "pantry". Kedudukan bilik ini agak privacy sebab pintu masuk menghadap meja Shafazila. Wahh.. Ila la yang boleh jadi mata-mata siapa yang curi-curi tulang. Aku syukur, sebab semua rakan di sini jujur pada diri sendiri. Mereka tahu dan faham tentang masa yang betul apabila berada dalam waktu kerja. Syukurrr.. No issue okey..? 


Inilah bilik kecil yang kami jadikan pantry.. Privacy!

Secara kebetulan, Pot Luck yang kami bawa ini juga meraikan "perpisahan" dan kesyukuran buat seorang rakan yang mendapat jawatan pembantu makmal. Tarikh lapor diri beliau ialah pada 25 Julai 2011 nanti. Tahniah buat Mohamad Farid bin Jumaat.


 Ketibaan Suhada dan Farid yang diraikan..

Alia, Hazwan, Raja Zarina dan Sakila yang sedang menanti rakan-rakan yang lain.

Inilah kami.. Duduk dari kiri: Shafazilla, Suhada, Parimala, Jamilah, Aku, Farid. Berdiri dari kiri: Raja Zarina, Sakila, Eddy, Hazwan.
Sepatutnya ada 12 orang.. Alia yang tukang snap pic nih. Shafiq tiada sebab ada tugasan rasmi.. So, dia di luar daerah.

Anak YM Raja Zakaria.. Suka betul aku tengok dia ambil makanan yang aku masak.. "Nasi goreng suka hati aku la.."

Jamilah a.k.a Jem.. Muka da sikit2 macam Nora Elena dah..

Suhada dan Parimala.. "Parimala, you mesti makan banyak2 tau.. sebab you makan untuk dua orang.. ;p"

Sakila with her Chicken Curry..

Alia.. malu-malu jer dia.. Belakang tu Hazwan. Maaf yer Hazwan, kamu ni suka menyorok.. Tak dapat nak snap pic hang..

Siti Shafazilla Abdul Jalil.. Orangnya suka ketawa..

Inilah dia Muhamamd Farid Bin Jumaat. Kiranya majlis ni merangkap untuk dia lah..

Jem dan Sakila.. aku tak tau lah apa yang hang cuba nak buat..

Apa agaknya mereka nak buat ni

Inilah dia wajah Sakila, Suhada dan Eddy setelah menukarkan mata mereka dengan buah mata kucing.. hahahh

Kalau korang nak tau, rezeki yang melimpah ruah ini tak putus2 sehingga waktu balik.. Desert kami ais krim.. 3 bekas 1.5liter.. Sehingga hari aku menulis ini, ais krim tersebut tak juga habis lagi.. Tapi semua orang dah buat tak tahu sebab dah sakit tekak dan batuk2..

Hey ya...
Seza ;)

Monday, July 18, 2011

Azab Wanita

Artikel ini untuk ingatan diri sendiri, mak, kak long, kak ngah, atem, acha dan dhadeeja..

Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat Rasulullah menangis manakala ia datang bersama Fatimah. Lalu keduanya bertanya mengapa Rasul menangis.

Beliau menjawab, "Pada malam aku di-isra'- kan, aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.

Putri Rasulullah kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. "Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.

Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.

Aku lihat perempuan tergantang kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking.

Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri.

Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.

Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar, beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"kata Nabi.

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka disiksa seperti itu?

Rasulullah menjawab, "Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.

* Perempuan yang digantung susunya adalah isteri yang 'mengotori' tempat tidurnya.

* Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas.

* Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.

* Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang yang kepada orang lain bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya.

* Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak mengamalk! annya dan tidak mau mandi junub.

* Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta.. Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami."Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fat imah Az-Zahra pun turut menangis.

Dan inilah peringatan kepada kaum perempuan.
Subhanallah.. Wallahualam.
Seza (-_-)

Marriage is Commitment

Marriage is just not a decision but a commitment !!

This is a very good article. read it. Those who are still single may learn something from here.... Those who are already married may take it as a guideline to improve your marriage....

DID I MARRY THE RIGHT PERSON?
During one of our seminars, a woman asked a common question. She said, 'How do I know if I married the right person?' I noticed that there was a large man sitting next to her so I said, 'It depends. Is that your husband?' In all seriousness, she answered 'How do you know?'

Let me answer this question because the chances are good that it's weighing on your mind.



Here's the answer. EVERY relationship has a cycle. In the beginning, you fell in love with your spouse. You anticipated their call, wanted their touch, and liked their idiosyncrasies. Falling in love with your spouse wasn't hard. In fact, it was a completely natural and spontaneous experience. You didn't have to DO anything. That's why it's called 'falling' in love...


Because it's happening TO YOU.


People in love sometimes say, 'I was swept off my feet.' Think about the imagery of that __expression. It implies that you were just standing there; doing nothing, and then something came along and happened TO YOU.


Falling is love is easy. It's a passive and spontaneous experience. But after a few years of marriage, the euphoria of love fades. It's the natural cycle of EVERY relationship. Slowly but surely, phone calls become a bother (if they come at all), touch is not always welcome (when it happens), and your spouse's idiosyncrasies, instead of being cute, drive you nuts.


The symptoms of this stage vary with every relationship, but if you think about your marriage, you will notice a dramatic difference between the initial stage when you were in love and a much duller or even angry subsequent stage.


At this point, you and/or your spouse might start asking, 'Did I marry the right person?' And as you and your spouse reflect on the euphoria of the love you once had, you may begin to desire that experience with someone else. This is when marriages breakdown. People blame their spouse for their unhappiness and look outside their marriage for fulfillment.


Extramarital fulfillment comes in all shapes and sizes. Infidelity is the most obvious. But sometimes people turn to work, a hobby, a friendship, excessive TV, or abusive substances. But the answer to this dilemma does NOT lie outside your marriage. It lies within it. I'm not saying that you couldn't fall in love with someone else. You could.


And TEMPORARILY you'd feel better. But you'd be in the same situation a few years later. Because (listen carefully to this):


THE KEY TO SUCCEEDING IN MARRIAGE IS NOT FINDING THE RIGHT PERSON; IT'S LEARNING TO LOVE THE PERSON YOU FOUND.


SUSTAINING love is not a passive or spontaneous experience. It'll NEVER just happen to you. You can't 'find' LASTING love. You have to 'make' it day in and day out. That's why we have the __expression 'the labor of love.'


Because it takes time, effort, and energy . And most importantly, it takes WISDOM . You have to know WHAT TO DO to make your marriage work.


Make no mistake about it. Love is NOT a mystery. There are specific things you can do (with or without your spouse) to succeed with your marriage. Just as there are physical laws of the universe (such as gravity), there are also laws for relationships. Just as the right diet and exercise program makes you physically stronger, certain habits in your relationship WILL make your marriage stronger. It's a direct cause and
effect. If you know and apply the laws, the results are predictable... you can 'make' love.


Love in marriage is indeed a 'decision'... Not just a feeling.


Wo shi Seha ;)

Wednesday, July 06, 2011

Saya tak tahu kenapa saya..

Saya tak tahu kenapa saya jadi terharu dan sayu lepas saya bersalaman dengan awak untuk ke tempat kerja pagi tadi.. Mungkin sebab awak menoleh ke arah saya apabila saya panggil nama awak untuk bersalaman..

Saya tak tahu kenapa saya jadi terharu dan sayu lepas saya bersalaman dengan awak untuk ke tempat kerja pagi tadi.. Mungkin sebab awak tiba-tiba cakap  kat saya "Lain kali kalau nak salam kat dalam rumah.." Sebelum ini awak tak pernah pun tegur bila saya salam awak semasa saya nak naik kereta..

Saya tak tahu kenapa saya jadi terharu dan sayu lepas saya bersalaman dengan awak untuk ke tempat kerja pagi tadi.. Mungkin sebab awak tiba-tiba ucap "Bye.. Jumpa lagi nanti.. Selamat pergi dan selamat balik ye". Awak tak pernah pun ucap apa-apa sebelum ini setiap kali saya cium tangan awak.

Saya tak tahu kenapa saya jadi terharu dan sayu lepas saya bersalaman dengan awak untuk ke tempat kerja pagi tadi.. Mungkin sebab awak betul-betul melihat tepat pada saya.. Macam sayu jer saya tengok wajah awak..

Saya tak tahu kenapa saya jadi terharu dan sayu lepas saya bersalaman dengan awak untuk ke tempat kerja pagi tadi.. Mungkin sebab awak sempat melemparkan senyuman yang sungguh ikhlas pada saya sehingga saya terasa menusuk ke kalbu :').

Saya suka keadaan ini.. Biarlah ia berterusan setiap pagi yer..

Seha :)

I not that once

If once I one that undaunted and adventures. I indifferent what people were saying. Do not said smile, but I euphoria with what I cross. I letting people deceive me. I letting people talk about me. I my sense very strong to wade all. My reason know I can doing all matter with enthusiasm that high. I do not know meaning fail. I do not know meaning of tiredness and asthma.

If I cannot stand and feel depressed, new I narrate with "Diary". My diary always calm me. My diary will give me spirit. My diary shot me strength. Diary will make me laugh and smile. My diary teach how come of age that strong.

But now all will not be any more. My diary leave me. I missing diary. But I cannot looks round more. Live must continue.. There are things that we don't want to happen but have to accept. Things that we don't want to know but have to learn and people can't live without but have to let go.

OMG.. I missed the moment..,
Seha

Monday, July 04, 2011

I am not ready

OMG… I am still counting the day.. I am yet ready packing my stuffs. I will  leaving Malaysia. What if I do not go?