Friday, June 24, 2011

Doa dibulan Rejab

Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rejab dan bulan Sya'ban serta sampaikanlah kami ke bulan ramadhan. Aku bermohon keampunan Allah Yang Maha Agung dan tiada Tuhan melainkan Dia, Yang Hidup, Yang Berdiri Sendiri dan aku bertaubat kepadaNya.

Ya Allah, ya Tuhan kami, tiada Tuhan yang patut disembah melainkan Engkau yang mencipta aku. Aku adalah hambaMU dan aku dalam genggamanMu. Aku dalam perjanjian untuk beriman dan taat kepadaMu sekadar kemampuan yang ada padaku.

Aku berlindung kepadaMu dari segala kejahatan yang mungkin aku lakukan. Aku mengakui atas nikmat yang Engkau berikan kepadaku danmengakui dosa-dosaku. Kerana itu akumemohon keampunanMu dan sesungguhnya tiada yang dapat mengampuni dosa seseorang kecuali Engkau ya Allah.

Doa ini boleh diamalkan disepanjang bulan Rejab dan Sya'ban
Hadis bermaksud: Apabila tibanya bulan Rejab Rasulullah berdoa "Ya Allah, berkatilah hidup kami di buklan Rejab dan Sya'ban dan sampaikanlah hayat kami hingga bulan Ramadhan.

Diriwayatkan oleh Imam al-Thabrani daripada Anas bin Malik.

Renung2kan dan selamat beramal ;P
Seha.

No comments: